שיפוצים הם הליך מורכב שדורש סבלנות רבה מצד כל בני המשפחה, ופעמים רבות – גם עצבים חזקים. עד כמה קשה תהיה ההתמודדות שלכם עם תהליך שדרוג הדירה או הבית? תשובה לשאלה זו תלויה באופן בלעדי בקבלן השיפוצים שבו תבחרו לביצוע העבודה. אז מהם הפרטים בהתנהגותו של איש המקצוע שצריכים להדליק אצלכם נורה אדומה? כיצד תדאגו לכך שלא "יעקצו" אתכם"? כל הפרטים – במאמר זה.
מי הוא הקבלן?
ראשית כול, חשוב מאוד להבין שיש סוגים שונים של אנשים המתמחים בשיפוצים. המילה "קבלן" משמעה שמדובר לא רק באדם שהחליט יום בהיר אחד לתקן דירות של אחרים לפרנסתו, אלא שהוא עבר את התהליך הפורמאלי של רישום בפנקס הקבלנים. בעוד מדובר בהליך אחראי ביותר, אין זה בהכרח אומר שאדם שרשום בפנקס הקבלנים הוא אדם ישר. מדובר בפקטור אחד מיני רבים שכדאי לשים לב אליהם.
הסכם עבודה
יושר ונכונות לעבוד בצורה הוגנת ניכרים בצורה ברורה בהסכם העבודה שמפיק עבורכם קבלן השיפוצים או השיפוצניק (במידה ומדובר בעבודה קטנה יחסית). ככל שההסכם מפורט וספציפי יותר, כך יותר טוב. חשוב מאוד שיהיה רשום מה כולל המחיר שנתנו לכם מבחינת הרכב המשימות, חומרי עבודה (האם הם כלולים, ואם כן – מה טיבם) ועוד. הנכונות של הקבלן להתחייב על לוח זמנים מסוים מעידה גם היא על עבודה מסודרת ומאורגנת מצידו.
ביטוח צד ג'
פרט נוסף שמעיד על רצינותו של הקבלן וגם מאפשרת לכם להגן על עצמכם במקרי תאונה כלשהי, הוא ביטוח צד ג'. במילים אחרות, אם במהלך השיפוץ יתרחש מפגע כלשהו, באופן טבעי – תתבעו את הקבלן. אם הוא מבוטח, חברת הביטוח תשלם לכם את הפיצויים, בעוד שבמקרה בו הוא איננו מבוטח – הקבלן יוכל לטעון שאין ברשותו הסכומים הדרושים על מנת לפצות אתכם.
מי מבצע את העבודה בפועל?
כאשר פונים לקבלן עמוס בעבודה, ניתן לשער שהוא "הבוס", ושאת העבודה בפועל יבצעו העובדים שלו. חשוב מאוד שהאחריות תהיה מעוגנת בהסכם העבודה שלכם, על מנת שגם במקרים בהם הקבלן עצמו אינו מבצע את העבודה, הוא עדיין מגיע ולנהל את העובדים שלו ולפקח עליהם. הצפי הינו שגם קבלן שלוקח מספר עבודות במקביל יהיה מסוגל לבצע את המוטל עליו במסגרת לוח הזמנים שהוא עצמו הקציב.
כיצד יכולים "לעקוץ" אתכם?
הסיכון הגדול ביותר שאתם לוקחים עם קבלן הינו תשלום כולל עבור העבודה והחומרים. זה יוצר מצב שבו השיפוצניק מתפתה לחסוך על חומרים איכותיים על מנת לשלשל את ההפרש לכיסו. על מנת למנוע זאת, עדיף תמיד לבדוק מה בדיוק החומרים שבהם נעשה השיפוץ. אם העבודה כוללת התקנה של כיורים, אמבטים וכו', עדיף לכם לרכוש את המוצרים בעצמכם – כך גם תדעו בדיוק כמה הם עלו, וגם תהיה לכם תעודת אחריות על שמכם.
אפרופו אחריות, שיפוצניק ברמה גבוהה לא יחשוש לתת לכם כתב אחריות, משום שהוא בטוח בעבודתו. על פי המקובל, עבודות אינסטלציה מקבלות אחריות לשלוש שנים, עבודות איטום – לחמש שנים לכל הפחות, ושיפוץ כללי מעניק אחריות לשנה, זאת על פי המקובל בתחום זה.
חומר נוסף שניתן לחסוך עליו זהו הצבע. אף על פי שבמבט ראשון לא תמיד רואים את ההבדל, הצבע האיכותי ביותר הינו האקרילי, משום שהוא מאפשר מעבר של אוויר, עמיד בפני פטריות ועובש, והוא גם עמיד יותר לאורך זמן.
צנרת – נושא חשוב ביותר
תחום נוסף שבו איכות חומרי הגלם חשובה ביותר – צנרת ואינסטלציה. גם כאן יש סיכון ששיפוצניק לא מקצועי ולא ישר ינסה "לדחוף" לכם תחליפים לא איכותיים. יש לבדוק את האיכות של הצינורות לפני שהם מגיעים למקומם בתוך בקירות ומתחת לרצפות. יש לבדוק את היצרן ואת העמידה בתווי התקן השונים, זאת משום שכאשר הצינורות יתחילו לדלוף – כל תוצאות השיפוץ יכולות להיעלם חיש מהר. לכן, גם בנושאים אלה, כאשר מדובר בפריטים שאינם נראים לעין ביומיום – עדיין חשוב לבדוק את המוצרים שבעזרתם משדרגים לכם את הבית.
חומרי בנייה
כאשר העבודה נרחבת ביותר וכוללת בנייה, חשוב מאוד לנקוט את כל אמצעי הזהירות שכבר צוינו, ואף לשים לב לפרטים נוספים. חשוב מאוד שכל העבודות הבסיסיות יבוצעו על ידי אותו האדם, שימשיך את עבודתו בקו שהתחיל לשם יצירת מבנה מוצק ואיתן, ללא רווחים או הבדלים בשכבות השונות. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב לחומרי הבניין שמביא השיפוצניק, שגם הם בעלי תו תקן ובתוקף (גם לחומרים אלה יש תאריך פקיעת תוקף שאחריו הם מאבדים מאיכויותיהם – יש לבדוק פרטים אלה). בנוסף, יש לעגן בהסכם את סוג החומר: המותג ומדינת הייצור, ומאוחר יותר גם לבדוק שזה אכן התקיים.
פרטים נוספים שיכולים להשפיע על המחיר
מלבד כל הפרטים שצוינו, ישנם עוד פרמטרים שיכולים להשפיע על המחיר, ובאמצעות בחירות מושכלות ניתן להביא לחיסכון מסוים. למשל – באיזו תקופה בשנה אתם בוחרים לעשות את השיפוץ. באופן טבעי, התקופות העמוסות ביותר עבור הקבלנים הן חודשי הקיץ והחגים השונים. מטבע הדברים, כאשר הביקוש עולה – כך גם המחירים. אם אתם רוצים לקבל את אותה העבודה ואת אותה האיכות במחירים משתלמים יותר, פנו לעצמכם זמן בתקופות הפחות עמוסות, ותרימו טלפון לקבלנים שישמחו לבצע עבודה כלשהי בתקופת "היובש".
בנוסף, ככל שתיקחו על עצמכם יותר עבודות הכנה לקראת השיפוץ, כך גם תשלמו פחות, וגם לקבלן יהיו פחות "פרצות" ופיתויים לעקוץ אתכם – רכישות של התקני אמבטיה, ריצוף וכו'. ניתן גם לנסוע ביחד עם הקבלן לחנויות ולקנות את המוצרים שהוא ממליץ עליהם תוך שמיעת חוות דעת שנייה. באופן כללי, כדאי מאוד לבחור קבלנים בעלי שם טוב, משום שאלה הם אנשי המקצוע שדואגים לכך שהלקוחות שלהם יהיו מרוצים. "חאפרים" שואפים לעשות את העבודה מהר, לקחת את הכסף ולברוח, בעוד אנשי מקצוע ברמה גבוהה מעוניינים שכל לקוח יהיה מרוצה וימליץ עליהם לאחרים. ניתן להבין את טיבו של הקבלן כבר מהשיחות הראשונות.
היזהרו מהצעות מחיר נמוכות מדי. לפעמים מדובר בתרגיל לפתות אתכם לבחור בקבלן הספציפי, אך בהמשך הוא ידרוש תשלום נוסף על כל פרט ("לא קבענו שעושים את זה, אז זה בא בתוספת תשלום"). בקשו הצעת מחיר מסודרת וקחו את הזמן לעבור עליה לעומק.
התחשבות בכל אמצעי הזהירות המתאים כאן תעזור לכם למנוע רמאות וסחיטת כספים מצד קבלן השיפוצים.